Χρονοντούλαπο:

Contact via email

Just the two of us........... Από το Blogger.
Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010

PostHeaderIcon Σαν σήμερα ... Η συντριβή του C-130 στο όρος Πάστρα στις 20 Δεκεμβρίου 1997




Τη μία τραγωδία ακολούθησε δεύτερη. Μία ώρα προτού εντοπισθούν τα συντρίμμια του ουκρανικού αεροσκάφους Γιάκοβλεφ που είχε συντριβεί στα Πιέρια όρη, το Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 1997, ένα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας συνετρίβη στο όρος Πάστρα, βορείως της Οινόης, με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο και τα πέντε μέλη του πληρώματος. Το αεροσκάφος πήγαινε στην Τανάγρα για να παραλάβει καταδρομείς, οι οποίοι θα έπαιρναν μέρος στις έρευνες για τον εντοπισμό του Γιάκοβλεφ. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, το πολεμικό αεροσκάφος, που πετούσε χαμηλά σε μια περιοχή όπου επικρατούσε χαμηλή νέφωση, παρεξέκλινε της πορείας του, γεγονός στο οποίο αποδίδεται η πτώση του.
Στην υπερεκτίμηση των ικανοτήτων του πιλότου οφείλεται κατά κύριο λόγο η πτώση του μεταγωγικού C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας στην τοποθεσία Πάστρα (Οινόη) μία μόλις ώρα προτού εντοπισθούν τα συντρίμμια του ουκρανικού ΥΑΚ-42. Οι πέντε επιβαίνοντες αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας σκοτώθηκαν.

Ο κυβερνήτης του «Hercules» αντισμήναρχος Γ. Παπαγιαννόπουλος ήταν από τους 
 
πλέον έμπειρους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας με χιλιάδες ώρες πτήσης στο ενεργητικό του και ο χαρακτηρισμός που είχε στον ατομικό του φάκελο στο ΓΕΑ ήταν «ικανότατος, τυπικός και μεθοδικός». Και όμως αυτός ο τυπικός και μεθοδικός κυβερνήτης δεν ενήργησε όπως θα ενεργούσε ακόμη και ένας πρωτοετής σπουδαστής της Σχολής Ικάρων: να αλλάξει δηλαδή πορεία και να συμβουλευθεί τα πτητικά του όργανα μόλις αντιλαμβανόταν μεταβολή του καιρού.

Ο πιλότος του C-130, πέντε μόλις λεπτά μετά την απογειωσή του από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό το γειτονικό αεροδρόμιο της Τανάγρας, επέμεινε να πετάει στο ίδιο ύψος και στην ίδια πορεία χωρίς να χρησιμοποιεί τα όργανά του αλλά μόνο την οπτική επαφή που είχε με την περιοχή, παρά το γεγονός ότι ο καιρός είχε επιδεινωθεί ραγδαία. Ισως επειδή ήταν βέβαιος, λόγω εμπειρίας που διέθετε, ότι μπορούσε να συνεχίσει την πτήση του με αυτόν τον τρόπο. Δύο άλλα άλλωστε πανομοιότυπα αεροσκάφη είχαν περάσει πριν από λίγα λεπτά από την ίδια περιοχή χωρίς προβλήματα. Οι καιρικές συνθήκες όμως για τα άλλα δύο C-130 ήταν διαφορετικές και οι πιλότοι τους δεν είχαν κατά τη διάρκεια της πορείας τους ούτε ομίχλη ούτε πλάγιους ανέμους ούτε πυκνή νέφωση.

Ο αντισμήναρχος Γ. Παπαγιαννόπουλος χρημάτισε και κυβερνήτης και εκπαιδευτής στα αεροσκάφη Ρ-3 Orion ναυτικής συνεργασίας του Πολεμικού Ναυτικού και από τον Ιανουάριο επρόκειτο να μετατεθεί στο ΝΑΤΟ αναλαμβάνοντας τη διακυβέρνηση ενός AWACS, ιπτάμενου ραντάρ. Ηταν ό,τι καλύτερο έστελνε η Πολεμική Αεροπορία στο ΝΑΤΟ.
Η τύχη (αν μπορεί να την χαρακτηρίσει κανείς έτσι) μέσα στην ατυχία της Πολεμικής Αεροπορίας ήταν ότι το μοιραίο C-130 επρόκειτο να προσγειωθεί στην Τανάγρα για να παραλάβει 80 καταδρομείς που θα τους μετέφερε στον νομό Πιερίας για να μετάσχουν στα συνεργεία εντοπισμού του ουκρανικού ΥΑΚ-42. Το C-130 είχε απογειωθεί στις 9.10 π.μ. από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με πενταμελές πλήρωμα που το αποτελούσαν οι κυβερνήτης αντισμήναρχος Γ. Παπαγιαννόπουλος, συγκυβερνήτης επισμηναγός Π. Γκολφινόπουλος, ιπτάμενος μηχανικός ανθυπασπιστής Π. Αλεξίου, και ναυτίλοι οι αντισμήναρχοι Θ.  
 
Γεωργακόπουλος και Σ. Μοντσάτσος. Στις 9.15 χθες το πρωί μετά από πτήση πέντε λεπτών χάθηκε από τις οθόνες των ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας. Τι ακριβώς είχε συμβεί; Ο καιρός στην περιοχή άλλαξε ραγδαία, πυκνή νέφωση είχε καλύψει τον ουρανό αλλά ο πιλότος προτίμησε αντί να αλλάξει πορεία να συνεχίσει την πτήση εμπιστευόμενος μόνο την πείρα του και την όρασή του και όχι τα πτητικά του όργανα.

Πετούσε χαμηλά, περίπου σε ύψος 900 μέτρων, επιδιώκοντας να κερδίσει χρόνο ώστε να βρίσκεται έγκαιρα στο αεροδρόμιο της Τανάγρας. Και λόγω των νεφώσεων δεν είδε το βουνό που έχει υψόμετρο 940 μέτρα και προσέκρουσε με την κοιλιά στην κορυφή. Τα συντρίμμια του αεροσκάφους διασκορπίστηκαν σε απόσταση 800 μέτρων και προεκλήθη φωτιά.

Οι επιτελείς του ΓΕΑ ακόμη δεν μπορούν να καταλάβουν πώς ένας έμπειρος πιλότος υπέπεσε στο λάθος να μην εμπιστευθεί τα πτητικά του όργανα τη στιγμή που αντελήφθη μεταβολή του καιρού. Το C-130 θεωρείται από τα ασφαλέστερα αεροπλάνα στον κόσμο με αξιόπιστα όργανα και δυνατότητες να πετάει κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.
Μόλις το αεροσκάφος χάθηκε από τα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας κινητοποιήθηκαν τα ειδικά συνεργεία διάσωσης του ΓΕΑ και εντοπίστηκε μέσα σε επτά λεπτά. Επί τόπου κατέφθασε ο αρχηγός του ΓΕΑ αντιπτέραρχος Γ. Αντωνετσής, ο οποίος συνέστησε ειδική επιτροπή για να διερευνηθούν τα αίτια του ατυχήματος. Είναι το δεύτερο C-130 που συντρίβεται σε ορεινή περιοχή σε διάστημα λίγων ετών. Πρώτο ήταν αυτό που κατέπεσε στο όρος Οθρυς παρασύροντας στον θάνατο 80 σμηνίτες.
 

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Του καιρού...

Θεσσαλονίκη

BlogUp Us!

Follow my blog with bloglovin