Είχαμε οίστρο...
Χρονοντούλαπο:
-
►
2013
(
5
)
- ► Ιανουαρίου ( 1 )
-
►
2011
(
4948
)
- ► Φεβρουαρίου ( 568 )
- ► Ιανουαρίου ( 1371 )
-
▼
2010
(
804
)
-
▼
Δεκεμβρίου
(
804
)
-
▼
Δεκ 20
(
53
)
- Microsoft : Εξαιρετικές επιδόσεις σε επίπεδο ασφάλ...
- Γοργονειο, το φυλακτό
- Στα σκαριά ο υπολογιστής – ρουκέτα
- Οι τουλίπες της Κρήτης και της Χίου
- Ζώης Καπλάνης
- Κινέζικη εταιρεία anti-virus κατασκευάζει τους ιού...
- Οι επεξεργαστές Sandy Bridge μπορούν να απενεργοπο...
- Μεξικό: Υποβρύχιο μουσείο αγαλμάτων
- Το δεύτερο «Avatar»… έρχεται!
- Λεωνίδας (της Σπάρτης)
- «Οπλο» πυροβολεί και «εξατμίζει» την υπερπλασία το...
- Μια νέα σφαγή των νηπίων
- Αυτοκίνητο παρέσυρε μαθητές Δημοτικού
- Βόμβα για την υγεία οι νέοι λαμπτήρες
- 13 παράξενες δεισιδαιμονίες και από που βγήκαν
- Χιονισμένα Χριστούγεννα στην… Αυστραλία!
- Αυτοκτόνησε διάσημος ποδοσφαιριστής
- O Tricky στην Ελλάδα
- Επιστροφή στη δραχμή προτείνει η Pimco
- Greenpeace: διαρροή ραδιενεργών λυμάτων στο Νίγηρα
- Γιγάντιο τηλεσκόπιο νετρίνων ολοκληρώθηκε στους πά...
- Νέες προξενικές προκλήσεις στην Κομοτηνή
- «Υπό διάλυση» έφτασε ο «Παπανικολής» - "Ξεφλούδισε...
- Wikipedia: Ηρθε η ώρα να αποκτήσει περισσότερους ...
- Ισραηλινά όπλα σε ελληνικά F 16.
- Κρεατόσουπα 2.400 ετών ανακαλύφθηκε στην Κίνα
- Οι χριστουγεννιάτικες ετοιμασίες ενός σκύλου
- Oι ασκήσεις «Kegel»... για καλύτερο σεξ
- Σκότωσε την 90χρονη σύζυγό του γιατί τον απατούσε
- Προ των πυλών η νέα Alfa Romeo Giulia
- Το πολύ σεξ μπορεί να βλάψει την υγεία των ανδρών
- Ο τελευταίος Θιακός μυλωνάς
- Η Ουάσινγκτον ανήσυχη για ενδεχόμενη κλοπή βιολογι...
- Στρατηγική συμφωνία για τα κοιτάσματα φυσικού αερίου
- Απάνθρωπο! Πυροβόλησαν και σκότωσαν 20 σκυλιά
- Νέο φάρμακο κατά του καρκίνου των πνευμόνων
- Άφαντες... οι μίνι - μαύρες τρύπες
- Η ζωή στη Γη "απογειώθηκε" πριν από 3 δισεκατομμύρ...
- Ολική έκλειψη Σελήνης και χειμερινό ηλιοστάσιο μαζ...
- «Δεν θα αντιδράσει» η Β. Κορέα στα στρατιωτικά γυμ...
- Νοτιοκορεατικά γυμνάσια υπό τις απειλές της Β.Κορέας
- Ισραήλ: «Δεν πέφτει λόγος» στην Τουρκία για τις ΑΟ...
- Πάρτε backup το Facebook
- Σαν σήμερα ... Η συντριβή του C-130 στο όρος Πάστρ...
- Σαν σήμερα : Γεννήσεις → Ρόμπερτ Τζ. Βαν ντε Γκρά...
- Γιάννης Μόραλης
- Σαν σήμερα : Γεννήσεις → Δημήτριος Βούλγαρης
- Σαν σήμερα ...
- Γενική πρόγνωση καιρού για Δευτέρα 20/12/2010
- Καταστρεπτικές καλημέρες....
- Καλημέρα και καλή εβδομάδα!
- Microsoft Security Essentials 2 (τελική έκδοση), μ...
- 4 YouTube Tricks που πρέπει να ξέρετε
-
▼
Δεκ 20
(
53
)
-
▼
Δεκεμβρίου
(
804
)
Contact via email
m@il at:
Just the two of us........... Από το Blogger.
Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010
Γοργονειο, το φυλακτό
9:07 μ.μ.
|
Αναρτήθηκε από
antgeo
|
Επεξεργασία ανάρτησης
συχνά στην αρχαία τέχνη συναντούμε το κεφάλι της Μέδουσας, γνωστό ως γοργόνειο. Ο τύπος αυτός εξελίχθηκε στο πιο δυνατό φυλακτό για την αποτροπή του κακού.
Καθ ‟όλη τη διάρκεια της αρχαιότητας το γοργόνειο λειτουργεί ως αλεξίκακον, ως μάσκα φόβου και χρησιμοποιήθηκε παντού: από τις ασπίδες και τους θώρακες των πολεμιστών, μέχρι στα ρούχα και στα κοσμήματα των γυναικών, και αλλού.
Όποιος βρίσκεται απέναντι από το πρόσωπο της Μέδουσας, δηλαδή το Γοργόνειο, κινδυνεύει ακόμα και με θάνατο, όποιος βρίσκεται πίσω από αυτό βλέπει τους εχθρούς του να τρέπονται σε φυγή.
Η αποτρεπτική ισχύς του γοργονείου μεγιστοποιείται στο επίμονο και διεισδυτικό βλέμμα που λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας και εξοστρακίζει κάθε επίβουλο, βάσκανο μάτι. Το βλέμμα του Γοργονείου έχει τη μεγαλύτερη δύναμη βασκανίας, βλαπτική διαδικασία, που συναντάμε και στην αρχαιότητα, το «οφθαλμίζειν» και «εποφθαλμίζειν», αντίστοιχο με το σημερινό «μάτι».
Στους μεσογειακούς λαούς ήδη από την αρχαιότητα ήταν βαθιά ριζωμένη και ευρύτατα διαδεδομένη η πίστη στο ‘κακό μάτι’, στη βλαπτική δύναμη του βλέμματος ορισμένων ανθρώπων απέναντι σε πρόσωπα και πράγματα αξιοζήλευτα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των αρχαίων ελληνικών οφθαλμωτών κυλίκων . Το ζευγάρι των ματιών που καταλάμβανε το μεγαλύτερο μέρος της εξωτερικής επιφάνειάς τους, λειτουργούσε από τη μια ως διακοσμητικό μοτίβο, κυρίως όμως ως αποτροπαϊκό σύμβολο για την προστασία αυτών που τις χρησιμοποιούσαν .
Με την πάροδο των αιώνων, όπως ήδη αναφέρθηκε, η θρησκεία και η λατρεία εξευγενιζόταν διαρκώς. Οι θεοί που παλιά στην τέχνη παριστάνονταν άγριοι και αυστηροί, παραχωρούν πλέον τη θέση τους σε πιο ήπιες και μειλίχιες εκδοχές, όπως και η Μέδουσα, η οποία από φοβερή και αποκρουστική μορφή στα αρχαϊκά χρόνια, εξελίχθηκε σε άψυχο πρόσωπο ωραίας γυναίκας που μπορούσε να μαγνητίζει με την ομορφιά του και να πετυχαίνει τον αποπροσανατολισμό του «εχθρού» . Τη μετεξέλιξη αυτή παρακολουθούμε και στα εκθέματα του Μουσείου της Ολυμπίας. Ανεξάρτητα από το αν τα προσωπεία αυτά καθαυτά ήταν όμορφα ή άσχημα, οπωσδήποτε δημιουργούσαν δέος στον θεατή και αίσθημα ασφάλειας σε αυτόν που τα χρησιμοποιούσε.Με το τέλος και της ύστερης αρχαιότητας και την οριστική επικράτηση του χριστιανισμού, παύει οριστικά η χρήση του γοργονείου ως φυλακτού ή αποτροπαϊκού συμβόλου και αντικαθίσταται με άλλα χριστιανικά σύμβολα. Θα αναβιώσει ως θέμα την εποχή της Αναγέννησης, όταν η τέχνη κάνει στροφή και εμπνέεται από την αρχαιότητα. Έκτοτε χρησιμοποιείται ως διακοσμητικό ή εμβληματικό μοτίβο, ακόμη μέχρι και σήμερα.
πηγή : gomedusa
Καθ ‟όλη τη διάρκεια της αρχαιότητας το γοργόνειο λειτουργεί ως αλεξίκακον, ως μάσκα φόβου και χρησιμοποιήθηκε παντού: από τις ασπίδες και τους θώρακες των πολεμιστών, μέχρι στα ρούχα και στα κοσμήματα των γυναικών, και αλλού.
Όποιος βρίσκεται απέναντι από το πρόσωπο της Μέδουσας, δηλαδή το Γοργόνειο, κινδυνεύει ακόμα και με θάνατο, όποιος βρίσκεται πίσω από αυτό βλέπει τους εχθρούς του να τρέπονται σε φυγή.
Η αποτρεπτική ισχύς του γοργονείου μεγιστοποιείται στο επίμονο και διεισδυτικό βλέμμα που λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας και εξοστρακίζει κάθε επίβουλο, βάσκανο μάτι. Το βλέμμα του Γοργονείου έχει τη μεγαλύτερη δύναμη βασκανίας, βλαπτική διαδικασία, που συναντάμε και στην αρχαιότητα, το «οφθαλμίζειν» και «εποφθαλμίζειν», αντίστοιχο με το σημερινό «μάτι».
Στους μεσογειακούς λαούς ήδη από την αρχαιότητα ήταν βαθιά ριζωμένη και ευρύτατα διαδεδομένη η πίστη στο ‘κακό μάτι’, στη βλαπτική δύναμη του βλέμματος ορισμένων ανθρώπων απέναντι σε πρόσωπα και πράγματα αξιοζήλευτα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των αρχαίων ελληνικών οφθαλμωτών κυλίκων . Το ζευγάρι των ματιών που καταλάμβανε το μεγαλύτερο μέρος της εξωτερικής επιφάνειάς τους, λειτουργούσε από τη μια ως διακοσμητικό μοτίβο, κυρίως όμως ως αποτροπαϊκό σύμβολο για την προστασία αυτών που τις χρησιμοποιούσαν .
Με την πάροδο των αιώνων, όπως ήδη αναφέρθηκε, η θρησκεία και η λατρεία εξευγενιζόταν διαρκώς. Οι θεοί που παλιά στην τέχνη παριστάνονταν άγριοι και αυστηροί, παραχωρούν πλέον τη θέση τους σε πιο ήπιες και μειλίχιες εκδοχές, όπως και η Μέδουσα, η οποία από φοβερή και αποκρουστική μορφή στα αρχαϊκά χρόνια, εξελίχθηκε σε άψυχο πρόσωπο ωραίας γυναίκας που μπορούσε να μαγνητίζει με την ομορφιά του και να πετυχαίνει τον αποπροσανατολισμό του «εχθρού» . Τη μετεξέλιξη αυτή παρακολουθούμε και στα εκθέματα του Μουσείου της Ολυμπίας. Ανεξάρτητα από το αν τα προσωπεία αυτά καθαυτά ήταν όμορφα ή άσχημα, οπωσδήποτε δημιουργούσαν δέος στον θεατή και αίσθημα ασφάλειας σε αυτόν που τα χρησιμοποιούσε.Με το τέλος και της ύστερης αρχαιότητας και την οριστική επικράτηση του χριστιανισμού, παύει οριστικά η χρήση του γοργονείου ως φυλακτού ή αποτροπαϊκού συμβόλου και αντικαθίσταται με άλλα χριστιανικά σύμβολα. Θα αναβιώσει ως θέμα την εποχή της Αναγέννησης, όταν η τέχνη κάνει στροφή και εμπνέεται από την αρχαιότητα. Έκτοτε χρησιμοποιείται ως διακοσμητικό ή εμβληματικό μοτίβο, ακόμη μέχρι και σήμερα.
πηγή : gomedusa
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου