Χρονοντούλαπο:

Contact via email

Just the two of us........... Από το Blogger.
Πέμπτη, 7 Ιουλίου 2011

PostHeaderIcon Ένας χαμένος «Ντα Βίντσι», αξίας εκατομμυρίων

Ένας πίνακας, που είχε πωληθεί έναντι 45 λιρών σε δημοπρασία, αναγνωρίστηκε ως ένα από τα έργα του Leonardo Da Vinci, με την αξία του να εκτιμάται στο ποσό ρεκόρ των 120 εκατομμυρίων λιρών.

Η ελαιογραφία πάνω σε ξύλο, με το όνομα Salvator Mundi ή Σωτήρας του Κόσμου, που είναι γνωστή εδώ και 50 χρόνια, απεικονίζει τον Χριστό με το δεξί του χέρι να είναι ανασηκωμένο και να ευλογεί και το αριστερό του χέρι να κρατάει μία Υδρόγειο Σφαίρα.

Μέχρι σήμερα, επικρατούσε η άποψη ότι επρόκειτο για έργο μαθητή του Da Vinci. Μία διεθνής ομάδα ειδικών, όμως, επιβεβαιώνει πως το έργο ανήκει στον ίδιο τον Da Vinci.
Η ομάδα που εργάστηκε για τη βεβαίωση της γνησιότητας του πίνακας, ορκίστηκε να διατηρήσει μυστικό το γεγονός, ενώ και η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου -όπου θα εκτίθεται το έργο από τα τέλη του έτους- αρνήθηκε να σχολιάσει.


Συγκεκριμένα, μετά από τηλεφωνική επικοινωνία με την Πινακοθήκη, ο εκπρόσωπός της δήλωσε: «Δεν είμαστε σε θέση να πούμε κάτι, καθότι το έργο δεν ανήκει στη συλλογή μας.»
Σύμφωνα με το περιοδικό ARTnews, το έργο ανήκει σε ένα κονσόρτσιουμ μεταπρατών, συμπεριλαμβανομένου και του Robert Simon, ειδικού εκτιμητή τέχνης από τη Νέα Υόρκη.
Άτομο από το περιβάλλον του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης, το οποίο ζήτησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, δήλωσε: «Ο πίνακας ήταν ξεχασμένος για χρόνια. Όταν εμφανίστηκε σε μία δημοπρασία, ο Simon θεώρησε πως άξιζε να πάρει το ρίσκο.»
«Ο πίνακας ήταν ξαναζωγραφισμένος από πάνω και φαινόταν σαν αντίγραφο. Ήταν κατεστραμμένος, σκούρος και σκοτεινός. Καθαρίστηκε πολλές φορές στο παρελθόν από άτομα που δεν γνώριζαν και πολύ. Μάλιστα, κάποια στιγμή, ένας συντηρητής έριξε από πάνω τεχνητή ρητίνη, η οποία γκριζάρισε και χρειάστηκε φιλόπονη προσπάθεια για να αφαιρεθεί.»
«Όταν αφαιρέθηκε το χρώμα που είχε τοποθετηθεί από πάνω, αποκαλύφθηκε ο αρχικός πίνακας. Βρεθήκαμε μπροστά σε ένα εξαιρετικά ντελικάτο έργο και όλοι συμφωνήσαμε πως πρόκειται αναμφισβήτητα για δημιούργημα του Leonardo.»

Ο καθηγητής Pietro Marani από το Μιλάνο, ειδικός σε έργα του Da Vinci, ήταν ένας από τους τέσσερις ειδικούς των οποίων ζητήθηκε η γνώμη. Ο Marani μάλιστα, είχε ταξιδέψει υπό άκρα μυστικότητα μέχρι την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, προκειμένου να εξετάσει από κοντά τον πίνακα. Μαζί του ήταν και η Ιταλίδα συνάδελφός του Maria Teresa Fiori και ο καθηγητής Τέχνης του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Martin Kemp, που μελετά τον Da Vinci για πάνω από 40 χρόνια.

Ο Marani δήλωσε: «Μας ζητήθηκε να το κρατήσουμε μυστικό και να μην πούμε τίποτα. Οι ιδιοκτήτες θέλουν διακαώς να κρατήσουν τους τόνους χαμηλούς και να μην διαρρεύσουν τα νέα.»
«Μας δόθηκε μία μέρα για να εξετάσουμε τον πίνακα και ο χρόνος αυτός μας ήταν αρκετός. Με την πρώτη ματιά είπαμε ότι πρόκειται για έργο του Da Vinci, ενώ η τεκμηρίωση και η ανάλυση δεν άφηνε κανένα ίχνος αμφισβήτησης.»

«Μετά την αποκατάσταση του πίνακα, ήρθε στην επιφάνεια όλη η ιστορία. Τα μαλλιά και τα φρύδια, που είχαν προστεθεί αργότερα, αφαιρέθηκαν και ήταν πλέον ξεκάθαρο. Υπάρχουν πολλά αντίγραφα του συγκεκριμένου πίνακα, καθώς οι μαθητές του Da Vinci συνήθιζαν να τον ζωγραφίζουν, αλλά ο συγκεκριμένος ζωγραφίστηκε το δίχως άλλο από το ίδιο το χέρι του Leonardo.»
«Τα χρώματα είναι εκπληκτικά. Οι αποχρώσεις του μπλε και του κόκκινου μοιάζουν πολύ με αυτές του “Μυστικού Δείπνου”, ενώ και η χρωστική ύλη είναι όμοια με αυτή της “Παρθένου των Βράχων”.»

Ο Da Vinci ζωγράφισε τον πίνακα πριν από 500 χρόνια, μετά από εντολή που είχε δώσει ο Λουδοβίκος ο 12ος το 1506, ενώ το ολοκλήρωσε επτά χρόνια μετά.
Η εικόνα του Χριστού που δίνει την ευλογία του στον κόσμο ήταν ένα σύνηθες θέμα στη γαλλική και φλαμανδική τέχνη, ενώ η πόζα από τη μέση και πάνω είναι χαρακτηριστική της αναγεννησιακής εποχής.
Κατά τη διάρκεια της μακράς του ιστορίας, ο πίνακας είχε περάσει στην κατοχή του Καρόλου του 1ου της Αγγλίας, ενώ μετά την εκτέλεσή του, ο πίνακας πέρασε στα χέρια του Καρόλου του 2ου, και παρέμεινε στο Λονδίνο για 400 χρόνια.
Τελικά, κατέληξε στη συλλογή του Sir Francis Cook και το 1958 πωλήθηκε από τον οίκο Sotheby's έναντι 45 λιρών, καθότι υπήρχε η πεποίθηση ότι ανήκει σε έναν μαθητή του Da Vinci, ονόματι Giovanni Boltraffio.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, ο πίνακας σήμερα θα μπορούσε να φτάσει -τουλάχιστον- τα 120 εκατομμύρια λίρες στην ανοιχτή αγορά.
Ο πίνακας αναμένεται να εκτεθεί στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου προς τα τέλη της χρονιάς και θα αποτελεί τμήμα της τεράστιας συλλογής Da Vinci.
Προς το παρόν, ιδιοκτήτης του πίνακα είναι ο οίκος Robert Simon Fine Art στη Νέα Υόρκη, που αρνείται εντούτοις να σχολιάσει κάτι για το γεγονός, παρότι είναι γνωστό ότι απέκτησε τον πίνακα το 2004, κατά τη διάρκεια εκποίησης.
Η έκθεση «Leonardo Da Vinci: Painter at the Court of Milan» αναμένεται να εγκαινιαστεί το Νοέμβριο και έχει χαρακτηριστεί ως «η πληρέστερη έκθεση των σπάνιων εναπομείναντων πινάκων του Leonardo στα χρονικά.»
Οι υπεύθυνοι της έκθεσης την περιγράφουν ως «πρωτοφανή» και είναι η πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο που δανείζονται έργα του Da Vinci από συλλογές σε όλο τον κόσμο.



0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Του καιρού...

Θεσσαλονίκη

BlogUp Us!

Follow by Email

Follow my blog with bloglovin