Χρονοντούλαπο:

Contact via email

Just the two of us........... Από το Blogger.
Δευτέρα 25 Ιουλίου 2011

PostHeaderIcon ΛΟΥΣΙΑΝ ΦΡΟΙΝΤ: Ο ζωγράφος του άσχημου

Ο εγγονός του πατέρα της ψυχανάλυσης, ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς του 20ού και 21ου αιώνα, που αποθέωσε το γυμνό σώμα, "έσβησε" σε ηλικία 89 ετών

Αυτοπροσωπογραφία του Λούσιαν Φρόιντ
Αυτοπροσωπογραφία του Λούσιαν Φρόιντ
Αποθέωσε το γυμνό σώμα και την ασχήμια. Στάθηκε στον αντίποδα του ωραίου και της αφαίρεσης. Με τα πινέλα του ζωγράφισε ρεαλιστικά την ωμή σάρκα, όχι την καλαίσθητη, την ωραία. Και μέσα από αυτήν σαν ψυχαναλυτής καθρέφτισε τα εσώψυχα του μοντέλου του. Ο εγγονός του πατέρα της ψυχανάλυσης Σίγκμουντ Φρόιντ, ο μέχρι χθες διασημότερος, ίσως και ακριβότερος, εν ζωή ζωγράφος και από σήμερα από τους μεγαλύτερους ζωγράφους του 20ού και 21ου αιώνα, ο Λούσιαν Φρόιντ, πέθανε σε ηλικία 89 ετών, στο σπίτι του στο Νότινγκ Χιλ του Λονδίνου, μετά από σύντομη αρρώστια.
"Ζούσε για να ζωγραφίζει και ζωγράφιζε ως την ημέρα που πέθανε, μακριά από τον θορυβώδη κόσμο της τέχνης", δήλωσε ο ατζέντης και φίλος του, Γουίλιαμ Ακουαβέλα, ο οποίος ανακοίνωσε τον θάνατο του ζωγράφου. "Ηταν ίσως ο πλέον αλληγορικός ζωγράφος του 20ού αιώνα και έδινε στα έργα του μια βαθιά δραματικότητα και ενέργεια". Ενώ ο διευθυντής της Τέιτ Γκάλερι, Νίκολας Σερότα, εκτιμά ότι "με τα πρώτα του έργα επαναπροσδιόρισε τη βρετανική τέχνη και με τα μετέπειτα στάθηκε συγκρίσιμος με τους μεγαλύτερους ζωγράφους κάθε περιόδου".


Ο Λούσιαν Φρόιντ απεικόνισε τον άνθρωπο τραγικά γυμνό και συγχρόνως τολμηρό, προκλητικό και βίαιο. Γυναίκες και άνδρες μέσα στη γύμνια τους αποκαλύπτονται με τα απόκρυφά τους στοιχεία. Συχνά μέσα σε έναν θλιβερό χώρο, πλαισιωμένο με ξεχαρβαλωμένους καναπέδες και πολυθρόνες, βρόμικους νεροχύτες, λερωμένους τοίχους... Αλλοτε με μια γλάστρα, ένα σκυλί, ένα σιδερένιο κρεβάτι, ξαπλωμένοι ή όρθιοι να φωτίζονται από ένα ηλεκτρικό φως. Οι γυναίκες συχνά είναι τρομερά παχύσαρκες, θλιβερά άσχημες. Μια τέτοια πληθωρική δημόσια υπάλληλος από το Λονδίνο, με το ψευδώνυμο "Μεγαλόσωμη Σου", πόζαρε, σαν να κοιμάται, γυμνή σε έναν βελούδινο φθαρμένο καναπέ, επί τέσσερα χρόνια, αμειβόμενη 39 δολάρια την ημέρα. Προέκυψε το περίφημο "Benefits Supervisor Sleeping" του 1995, που έσπασε όλα τα ρεκόρ για τους ζώντες καλλιτέχνες καθώς πωλήθηκε το 2008, σε δημοπρασία του Κρίστις, αντί 33,6 εκατομμυρίων δολαρίων. Λένε ότι τον πίνακα αγόρασε ο Ρόμαν Αμπράμοβιτς.
Τα μοντέλα του Φρόιντ ήταν συνήθως πρόσωπα του στενού περιβάλλοντός του, οι δύο σύζυγοί του (Κίτι Γκάρμαν, κόρη του γλύπτη Ζακόμπ Επστέιν, θέμα του γνωστού έργου "Κορίτσι με τον λευκό σκύλο", και η κόρη του Μαρκήσιου του Dufferin and Ava), οι πολυάριθμες ερωμένες του (υπήρξε και καρδιοκατακτητής), τα κάμποσα παιδιά του (άλλοι μιλούν για 16 άλλοι για 40). Εκτός από τη βασίλισσα Ελισάβετ, το πορτρέτο της οποίας είχε προκαλέσει πικρόχολα σχόλια. Από το εργαστήριό του πέρασαν ως μοντέλα και οι εκρηκτικές Τζέρι Χολ και Κέιτ Μος.
Το έργο του «Benefits supervisor sleeping» που πωλήθηκε αντί 33,6 εκ. δολαρίων
Το έργο του «Benefits supervisor sleeping» που πωλήθηκε αντί 33,6 εκ. δολαρίων
Πάντως ο Λούσιαν Φρόιντ εστίασε σε όλους τους τύπους των ανθρώπων. Ο ίδιος, πνευματώδης, παρορμητικός και γενναιόδωρος, είχε πει ότι ολόκληρο το έργο του ήταν αυτοβιογραφικό και μια αυτοβιογραφία. Γεννημένος το 1922 στο Βερολίνο, με την άνοδο του ναζισμού εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο το 1934 μαζί με την οικογένειά του. Ακολούθησε το 1938 ο πατέρας του, ο μικρότερος γιος του Σίγκμουντ Φρόιντ. Απέκτησε τη βρετανική υπηκοότητα, σπούδασε εικαστικές τέχνες, ταξίδεψε πολλές φορές στο Παρίσι, όπου γνώρισε τον Πικάσο, τον Τζακομέτι κ.ά., επισκέφθηκε μετά τον πόλεμο και την Ελλάδα. Τα πρώτα του έργα μαρτυρούν επιδράσεις από τον σουρεαλισμό. Η αναγνώριση ήρθε στη δεκαετία του 1970. Ο Λούσιαν Φρόιντ είναι από τους αγαπημένους των μουσείων -οι αναδρομικές του είναι δεκάδες, με τελευταία το 2010 το Κέντρο Πομπιντο- και των βεβαίως των δημοπρασιών.
  • Οπως η σάρκα 
    "Το έργο μου είναι καθαρά αυτοβιογραφικό. Περιγράφει εμένα και το περιβάλλον μου. Θέλω η ζωγραφική μου να λειτουργεί όπως η σάρκα. Για μένα ο πίνακας είναι ο άνθρωπος που απεικονίζεται" (Λούσιαν Φρόιντ)
ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Του καιρού...

Θεσσαλονίκη

BlogUp Us!

Follow my blog with bloglovin