Χρονοντούλαπο:

Contact via email

Just the two of us........... Από το Blogger.
Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2011

PostHeaderIcon Στόλο από πρατήρια φυσικού αερίου εξετάζουν οι ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, αλλά …

 
Δημιουργία πρατηρίων συμπιεσμένου φυσικού αερίου με σκοπό την προμήθεια οχημάτων, καθώς επίσης πώληση αερίου σε ειδικά μετασκευασμένα πρατήρια με σκοπό την αεριοκίνηση εξετάζουν οι ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, ωστόσο σκοντάφτουν πάνω στο σημερινό θεσμικό πλαίσιο που τους απαγορεύει μια τέτοια δραστηριότητα.
Το παιχνίδι της αεριοκίνησης σε κάθε περίπτωση ανοίγει, καθώς η ΕΠΑ Αττικής απέστειλε επιστολή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ζητώντας την άποψή της, και η τελευταία πέραν της απάντησης με τους περιορισμούς που επιβάλει το σημερινό νομικό πλαίσιο, ενημέρωσε με δική της επιστολή την υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας Τίνα Μπιρμπίλη, η οποία και θα εξετάσει σύντομα το ζήτημα.

Το θέμα της αύξησης των σημείων ανεφοδιασμού με την εγκατάσταση φυσικού αερίου ακόμα και μέσα στα πρατήρια βενζίνης, δεν είναι καινούργιο. Είχε συμπεριληφθεί σε νομοσχέδια από υπουργούς παλαιότερων κυβερνήσεων πολλές φορές (Μ. Λιάπη, Κ. Χατζηδάκη), χωρίς όμως να «περπατήσει» στην πράξη, απουσία κινήτρων για τη δημιουργία τέτοιων εγκαταστάσεων, καθώς τα κόστη δεν είναι αμελητέα.

Το τοπίο ωστόσο από φέτος αλλάζει, έπειτα από την πρόσφατη ψήφιση του νέου θεσμικού πλαισίου του υπ. Μεταφορών που απελευθερώνει τη λειτουργία συνεργείων και πρατηρίων υγρών και αερίων καυσίμων. Το τάιμινγκ λοιπόν της επιστολής της ΕΠΑ Αττικής μόνο τυχαίο δεν είναι, πόσο μάλλον όταν ο βασικός της μέτοχος, η ΔΕΠΑ (με 51%) έχει εκφράσει δημόσια την πρόθεσή της να δημιουργήσει μια βασική υποδομή με αρκετά σημεία ανεφοδιασμού κατά μήκος των εθνικών οδών αλλά και στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.

Πώληση αερίου σε ειδικά πρατήρια…

Στο πλαίσιο αυτό, η Εταιρεία Παροχής Αερίου Αττικής, ζητά στην επιστολή της προς τη ΡΑΕ με ημερομηνία 30 Νοεμβρίου να ενημερωθεί για το κατά πόσο οι ΕΠΑ έχουν τη δυνατότητα τόσο για τη πώληση φυσικού αερίου σε ειδικά πρατήρια με σκοπό την κίνηση οχημάτων, όσο και για την προμήθεια αερίου σε πελάτες τους για το στόλο των αυτοκινήτων τους, καθώς επίσης για την ίδρυση και λειτουργία πρατηρίων ή εγκαταστάσεων συμπιεσμένου αερίου (LNG) και την εν συνεχεία πώλησή του στους καταναλωτές.

Τι απαντά η ΡΑΕ

Στην απάντησή της η ΡΑΕ, επισημαίνει καταρχήν μια σειρά από στρεβλώσεις του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, που καθιστά απαγορευτικό σε μια ΕΠΑ να πουλήσει φυσικό αέριο σε πρατήρια εντός των περιοχών δράσης της. Καταρχήν, όπως αναφέρει η Αρχή, ένα πρατήριο που λειτουργεί εντός της περιοχής όπου δραστηριοποιείται μία ΕΠΑ και το οποίο προμηθεύεται αέριο με σκοπό τη συμπίεσή του για τελική χρήση από κινητήρες οχημάτων, έχει τη δυνατότητα να καταστεί επιλέγων πελάτης, στο πλαίσιο της απελευθερωμένης αγοράς φυσικού αερίου. Αλλά επειδή με βάση το υφιστάμενο πλαίσιο, για να προμηθεύσει αέριο σε επιλέγοντες πελάτες μια ΕΠΑ απαιτείται να κατέχει άδεια προμήθειας, την οποία σύμφωνα με τον ίδιον κανονισμό δεν μπορεί να πάρει, ως εκ τούτου δεν έχει το δικαίωμα να προμηθεύσει με αέριο πρατήρια εγκατεστημένα εντός των περιοχών δράσης της.

Σχετικά με το δεύτερο ερώτημα της ΕΠΑ, δηλαδή την προμήθεια αερίου σε πελάτες της για τη χρήση του σε κινητήρες οχημάτων, η ΡΑΕ δηλώνει αναρμόδια ως προς το τεχνικό σκέλος (όπως για παράδειγμα η ενδεχόμενη ανάγκη για τη λήψη της σχετικής άδειας λειτουργίας εγκαταστάσεων προμήθειας οχημάτων με φυσικό αέριο). Εξηγεί ωστόσο πως το σημερινό νομικό πλαίσιο θεωρεί σαν επιλέγοντα, τον πελάτη της ΕΠΑ που θα θελήσει να χρησιμοποιήσει το αέριο το οποίο ούτως ή άλλως προμηθεύεται για εμπορική ή βιομηχανική χρήση, για να τροφοδοτήσει ένα στόλο οχημάτων. Αν λοιπόν, όπως εξηγεί η ΡΑΕ, ο πελάτης αυτός θελήσει να εκμεταλλευτεί το δικαίωμα επιλεξιμότητας που του δίνει ο νόμος, τότε η ΕΠΑ θα πρέπει να εγκαταστήσει ξεχωριστό μετρητή και εσωτερική εγκατάσταση, ώστε οι θέσεις κατανάλωσης να είναι διακριτές. Στην περίπτωση όμως αυτή, όπως αναφέρει η ΡΑΕ, η ΕΠΑ δεν θα έχει δικαίωμα πώλησης στον συγκεκριμένο πελάτη, για τις ποσότητες που προορίζονται για την τροφοδοσία των οχημάτων.

Αρνητικά απαντά η ΡΑΕ και στο τρίτο ερώτημα της ΕΠΑ, σχετικά με τη δημιουργία πρατηρίων πώλησης συμπιεσμένου αερίου στην Αττική. Διότι, όπως εξηγεί, το πλαίσιο λειτουργίας των ΕΠΑ περιορίζει τη δραστηριότητα αυτή στην πώληση αερίου σε καταναλωτές που συνδέουν τις εγκαταστάσεις τους με το δίκτυο διανομής τους. Δηλαδή οι όροι της άδειας διανομής μιας ΕΠΑ αναφέρονται ρητά στην περίπτωση ενός καταναλωτή που συνδέει μια σταθερή εγκατάσταση με το δίκτυο της ΕΠΑ και τροφοδοτείται από αυτό. «Η περίπτωση ενός καταναλωτή (πελάτη πρατηρίου ΕΠΑ) ο οποίος προμηθεύεται το φυσικό αέριο με σκοπό την τροφοδοσία του οχήματος του, δεν καλύπτεται από τους όρους της άδειας διανομής…», αναφέρει χαρακτηριστικά στην απαντητική της επιστολή η Αρχή.

Θετική αντιμετώπιση…

Τέλος λοιπόν στη δυνατότητα των ΕΠΑ να εισέλθουν στην αεριοκίνηση ; Όχι, είναι η απάντηση. Απλώς η ανταλλαγή των επιστολών μεταξύ της ΕΠΑ Αττικής και της ΡΑΕ αναδεικνύει ακριβώς τις θετικές εκείνες ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν από το ΥΠΕΚΑ, το οποίο αντιμετωπίζει καταρχήν θετικά το όλο θέμα, χωρίς ωστόσο να το έχει εξετάσει σε βάθος, πόσω μάλλον όταν αναμειγνύονται και άλλα υπουργεία. Το ότι κάτι κινείται αναδεικνύει και η πρωτοβουλία της ΡΑΕ να ενημερώσει για το θέμα με επιστολή της (30/12/2010) την αρμόδια υπουργό, η οποία και πρόκειται να εξετάσει το ζήτημα, πόσο μάλλον όταν το τοπίο στην αεριοκίνηση αλλάζει, μετά από την ψήφιση στη Βουλή του νομοσχεδίου του υπ. Μεταφορών με το οποίο απελευθερώνεται η λειτουργία συνεργείων και πρατηρίων υγρών και αερίων καυσίμων.

Ο νόμος Ρέππα

Το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο, μεταξύ άλλων προβλέπει το άνοιγμα νέων εξειδικευμένων συνεργείων, την «απελευθέρωση» επί της ουσίας του επαγγέλματος του τεχνίτη αέριων καυσίμων, και τη δυνατότητα αδειοδότησης των πρατηρίων υγρών καυσίμων όλης της χώρας ώστε να διαθέτουν και αέρια καύσιμα, εφόσον πληρούνται οι εσωτερικοί κανόνες ασφαλείας. Πρόκειται για μια νομοθετική παρέμβαση-ανάσα για εκατομμύρια ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, που θα μπορούν πλέον εύκολα και με μικρότερο κόστος να μετατρέψουν τους κινητήρες των αυτοκινήτων τους σε κινητήρες υγραερίου και φυσικού αερίου, εξοικονομώντας βέβαια μεγάλα οφέλη λόγω της σημαντικά χαμηλότερης τιμής των αέριων καυσίμων έναντι της βενζίνης.

Η τιμή υγραερίου ανά λίτρο ανέρχεται σε 60-70 λεπτά και η αντίστοιχη τιμή φυσικού αερίου κινείται στα επίπεδα των 60 λεπτών περίπου, όταν η τιμή της βενζίνης ξεπερνά τα 1,59 ευρώ ανά λίτρο. Σημαίνοντα ρόλο θα επιδιώξει να αποκτήσει και η ΔΕΠΑ με τη δημιουργία υποδομών και πρατηρίων ανεφοδιασμού σε όλη την Ελλάδα. Όπως άλλωστε έχει αναφέρει και ο κ. Σπύρος Παλαιογιάννης, αντιπρόεδρος και αναπληρωτής δ/νων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, «η εφαρμογή του νέου νομοθετικού πλαισίου εύλογα δημιουργεί νέα δεδομένα στη χρήση αέριων καυσίμων από τους ιδιώτες και στις προθέσεις μας είναι να δημιουργήσουμε μια βασική υποδομή με αρκετά σημεία ανεφοδιασμού κατά μήκος των εθνικών οδών αλλά και στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας».

πηγή : energypress

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Του καιρού...

Θεσσαλονίκη

BlogUp Us!

Follow my blog with bloglovin